Bullinger writes about the Lord Supper in sermon 5.ix of the Decades and concludes this sermon in the following way:
“Neither will I here stick to recite word for word the comfort of Master John Calvin, a godly and learned man, who with great commendation teacheth in the church at this day, my fellow minister and most well-beloved and dear brother, which he hath set down for the afflicted in this case. ‘Let us call to remembrance.’ Saith he, ‘that this holy banquet is a medicine for the sick, a comfort for the sinful, a largess to the poor; which to the whole, righteous, and rich, if there could any such be found, would bring small vantage. For seeing that in this banquet Christ is given unto us to be eaten, we understand that without him we faint, fail, and are forsaken. Moreover, seeing he is given unto us to be eaten, we understand that without him we faint, fail, and are forsaken. Moreover, seeing he is given to us to be our life, we understand that without him we are but dead. Wherefore this is the greatest and only worthiness which we can give unto God, if we lay before him our own vileness and unworthiness, that through his mercy he may make us worthy of himself; if we despair in ourselves, that we may be comforted in him; if we humble ourselves, that we may be lifted up by him; if we accuse ourselves, that we may be justified by him. Moreover, if we attain unto that unity which he commendeth unto us in the supper; and, like as he maketh us all to dwell in him, so that we may wish likewise that there were one soul, one heart, and one tongue in us all; if we well weigh and meditate these things, then shall these thoughts never trouble us: We that are naked and destitute of all goodness, we that are stained with spots of sin, we that are half-dead, how should we worthily eat the Lord’s body?Let us rather think, that we being poor do come to a plentiful giver, we that are sick come to a physician, we that are sinful come to a Saviour; that the worthiness, which is commanded by God, consisteth in faith chiefly, which reposeth all in God and nothing in ourselves: secondly, in charity; and such charity, as it is sufficient if we offer it unto God unperfect, that he may increase it to the better, seeing we cannot perform it absolute as it ought to be.’ Thus far he.
Thus much have I said hitherto of the most holy supper of our Lord Jesus Christ, the most excellent and wholesome sacrament of Christians; for which even from the very beginning, and while the apostles were yet living, Satan, the most deadly enemy to our salvation, lying in wait, hath gone about to overthrow by many corruptions and defilings; from which being now for a time faithfully cleansed, yet doth he not so leave it, but intermingles and throws an heap of contentions into it, being made unto the church the token of a covenant never to be broken. Whereupon the thing itself and our salvation requireth, that we be circumspect, and give no place to the tempter; but agreeing altogether in Christ, and being joined into one body by faithful celebrating of the supper, we may love one another, and give everlasting thanks to our Redeemer and Lord Christ; to whom be praise and glory now and for ever. Amen. Amen.” (Parker edition pp476-478)
“Ich möchte hier gerne das Trostwort des gottesfürchtigen und gelehrten Johannes Calvin, meines lieben und verehrten Kollegen und Bruders, wörtlich vorlesen, der auch jetzt noch mit großen Lob in der Kirche lehrt. Denen, die hierüber bekümmert sind, spendet er diesen Trost: >Erinnen wir uns daran, dass dieses heilige Mahl eine Arznei für die Krankn, ein Trost für die Sünder und ein Geschenk für die Armen ist, das den Gesunden, Gerechten und Reichen, wenn es sie denn gäbe, nichts bringen würde. Denn indem sich uns Christus darin zur Speise gibt, erkennen wir, das wir ohne ihn verderben, verlassen warden und untergehen. Und da er uns zum Leben gegeben wird, erkennen wir zudem, das wir ohne ihn, in uns selbst, völlig tot wären. Daher ist die einzige und beste Würdigkeit, die wir Gott entgegenbringen können, wenn wir unsere Fehlerhaftigkeit und, um es so sagen, unsere Unwürdigkeit vor ihnbringen, damit er uns mit seiner Barmherzigkeit würdig macht, wenn wir uns erniedrigen, damit wir von ihm aufgerichtet werden, wenn wir uns anklagen, damit wir von ihm gerechgesprochen werden, und schließlich, wenn wir die Einigkeit anstreben, die er uns in seinem Abendmahl anempfiehlt. Und wie er uns in ihm selbst alle eins macht, so wünschen wir uns allen ein Herz, eine Seele und eine Zunge. Wenn wir das bedacht und erwogen haben, werden uns solche Anmutungan nicht mehr verwirren: Wir, die wir arm und bloß sind, ohne alle Güter, die wir unrein sind durch den Schmutz der Sünden und halbot, wie können wir den Leib des Herrn auf würdige Weise essen? Vielmehr werden wir denken, dass wir Armen zu einem gütigen Spender, wir Kranken zu einem Artz, wir Sünder zum Erlöser kommen und dass die Würdigkeit, die von Gott gefordet wird, von allem in Glauben besteht, der nichts auf uns, sondern alles auf Gott setzt, und in der Liebe, und zwar in der Liebe, die genügt, auch wenn man sie Gott unvollkommen spendet, damit er sie verbesset und vemehrt, wenn sie sich nicht als stark genug erweist.< So weit Calvin.
So viel zum heiligen Abendmahl unseres Herrn Jesu Christi, zu dem vorzüglichsten und heilsamsten Sakrament der Christen, dem gleich schon am Anfang und noch zu Lebzeiten der Apostel der Teufel, der erbittertste Feind unseres Heils, anchstellte und das er mit vielen Verunreinigungen zugrunde zu richten versuchte. Und obwohl es davon schon eine Weile tüchtig gesäubert worden ist, hört er nicht auf, dieses Sakrament, das der Kirche zu einem Zeichen des unauflöslichen Bundes geworden ist, wie einen Zankapfel herumzuwerfen und zu brauchen. Daher erfordert es die Sache selbst und erfordet es unser Heil, dass wir wachsam sind und dem Versucher keinem Raum lassen, sondern alle einträchtig in Christus sind, durch das gläubige Feiern des Abendmahls zu einem Leib verbunden werden, einander lieben und Christus, unserem Herrn und Erlöser, unaufhörlich Dank sagen. Ihm sei Lob und Ehre jetzt und in Ewigkeit. Amen.” (Heinrich Bullinger Schriften, TVZ 2006, p223-225)
The citation from Calvin’s Institutes is from 4.17.42.
This is an interesting example of where Bullinger cites Calvin without making too much comment on what Calvin has to say in the whole of 4.17. Bullinger’s sermon is clearly aimed at the ‘layperson’ as many ‘practical’ comments are given in it.
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